در راستای بررسی همکاری های مشترک برگزار شد:

نشست مشترک مدیران پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر و مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در محل دفتر این نمایندگی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام دُرّی قائم مقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به چگونگی شکل‌گیری این پژوهشگاه و معرفی پژوهشکده‌ها و روند فعالیت‌های آن پرداخت و گفت: در سه سال نخست شکل‌گیری این پژوهشگاه تلاش کردیم ساختارهای اصلی با استحکام بنا کنیم و اکنون پژوهشکده‌ها و گروه‌های علمی دارای ساختار و برنامه‌های مشخصی هستند.

وی افزود: با توجه به موضوع مهم «فقه معاصر» و دردنیای امروز و همچنین ظرفیت‌های بسیار بالای این پژوهشکده، بخش بین‌الملل نیز از سال گذشته به صورت رسمی فعالیت‌های خود را آغاز کرد . در گام نخست بخش عربی و انگلیسی سایت پژوهشگاه ایجاد شد و اکنون در حال ترجمه متون علمی و بارگزاری آنهاست.

حجت‌الاسلام دری به ظرفیت کتاب‌خانه تخصصی و همچنین دانش‌نامه فقه معاصر اشاره کرد و گفت: این دو بخش هم‌اکنون در شرایطی هستند که مراکز علمی سایر کشورها می‌توانند از تولیدات علمی و همچنین محصولات موجود در آن استفاده کنند.

همچنین دکتر عبدالمجید مبلغی مدیر بخش بین‌الملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به بیان طرح‌های این پژوهشگاه در عرصه بین‌الملل پرداخت و گفت: تاکنون در برگزاری چند نشست بین‌المللی مشارکت داشتیم و تصمیم داریم نخستین نشست تخصصی فقه معاصر با نگاه ظرفیت‌شناسی این عرصه را با حضور شخصیت‌‌های بین‌المللی را برگزار کنیم.

در ادامه آقای حمید مکارم مسئول دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در قم ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر با اعلام آمادگی کامل برای هرنوع همکاری با پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر گفت: در قم برخی از مراکز مهم حوزوی نیز فعالیت‌های بین‌المللی دارند که مناسب است برای هرگونه فعالیت یا برگزاری همایش با این مراکز نیز هم‌افزایی لازم صورت گیرد.

وی افزود: باتوجه به رصد و حضور میدانی مسئولان وزارت امور خارجه در اجلاسیه‌ها و برنامه‌های مختلف، می‌توان از نظرات آنان در مسائل و موضوعات مورد نیاز روز استفاده کرد. برای نمونه هم‌اکنون مصادیق مختلف حقوق‌بشری همچنان یکی از چالش‌های مهم حقوقی در عرصه بین‌الملل است که موضوع آن به صورت تخصصی از زیرمجموعه‌های فقه معاصر است.

در این جلسه مقرر شد پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر طرح‌ها و برنامه‌های بین‌المللی خود را به اطلاع دفتر وزارت امور خارجه قم برساند تا این دفتر اقدامات لازم رسمی برای ارتباط و تعامل لازم با طرف‌های بین‌المللی را انجام دهد.

گفتنی است پیش از این آقای حمید مکارم مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه با حضور در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، از بخش‌های مختلف آن بازدید و در جریان فعالیت‌ها قرار گرفته بود.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید