دپارتمان تاریخ و مطالعات فرهنگی در نظر دارد در روزهای ۱۷ تا ۲۰ زوئن ۲۰۲۴ (از دوشنبه ۲۸ خرداد تا جمعه ۱ تیرماه) کنفرانسی را با موضوع «شکل‌گیری تقدس: کتاب‌ها، طومارها و تندیس‌ها به مثابه حاملان قداست» برگزار کند.

در توضیحات این کنفرانس آمده است:

هر فرهنگ نوشتاری متون مقدس خودش را دارد. از طریق قرائت مرتب این متون، که معمولا تحت یک آیین ثابت به همین منظور انجام می‌شود، گروهی از افراد نسبت به اجتماعشان قوت قلب می‌یابند و فضایی برای گسترش هویت‌ های فرهنگی‌ (بیرون از امر ناسوتی) خلق می‌کنند. متن مقدس نه تنها عقاید مربوط به این اجتماع را تعریف می‌کند، بلکه تبلور مادی وحی الهی را نیز بازنمایی می‌نماید، و اغلب در آیین‌ها خودش نیز به‌عنوان نمایانگر امر الهیاتی تکریم می‌شود.

این کنفرانس به این پرسش می‌پردازد که چه چیزی یک کتاب – یا یک تندیس در ادیان شرقی – را به یک شیء مقدس در فرهنگ‌های یهودی، مسیحی، مسلمان و بودایی تبدیل می‌کند؟ و قداست چگونه به مادیت (وجهی مادی متن) ارتباط می‌یابد؟

آیا برخی عناصر مادی – سطوح نوشتاری، جوهرها، رنگ‌ها، یا حرف‌نگاری‌هایی – وجود دارد که در خلق شیء مقدس ترجیح داده شود؟ چه توقعات، خاطرات، یا مفاهیم الهیاتی با این مواد ارتباط می یابد؟

آیا فرایند تولید نگارش قواعد آیینی خاصی است؟ کاتبان چه نیازمندی‌هایی را باید برآورده کنند؟ آیا کاتبان با یک شکل خاص زندگی یا جایگاه خاصی در جامعه متمایز می شوند؟

جابجایی خاص متون و تندیس‌های مقدس، تکریم و اجرای آن در طول مراسم معنوی یا نیایشی چه چیزی درباره کارکردهای آن درون اجتماع دینی بیان می‌کند؟

برای کسب اطلاعات بیشتر به پیوند زیر مراجعه کنید.

https://www.hsozkult.de/event/id/event-144532

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید