به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین علی علیه السلام و صدیقه کبری سلام الله علیها منتشر شد

در این نشست مطرح شد:

وقتی که خداوند متعال در قرآن سخن از انسان و منزلت انسان و جایگاه انسان می‌کند، تفاوتی بین مرد و زن قائل نیست. همه‌ی آن چیزهایی که می‌گوید، مسئله‌ی آن مسئله‌ی انسان است و جنسیت در آن دخالتی ندارد.
در مسئله‌ی خانواده معنای قوامیت برتری نیست، معنای آن تبعیض نیست، این مسئله‌ی تقسیم مسئولیت در محیط خانواده است. قوامیت یعنی مدیریت در خانواده. زن و مرد هستند و این‌ها می‌خواهند زندگی را اداره کنند، بالأخره حرف آخر را چه کسی می‌خواهد بزند؟ در تقسیم‌بندی که شده که گفته آقا این کار را انجام دهد. این دلالت بر برتری ندارد.
معنای «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ» این است که وقتی دعوا می‌شود، دست تو که بالاتر است، تو باید کوتاه بیایی. معنای این «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ» این است که تو کوتاه بیایی، نه این‌که تو برتری داری و از این برتری که در دعوای طلاق و خانوادگی هست، پس استفاده کنی که؛ کل مردان بر کل زنان برتری دارند. این آیه اصلا چنین نیست که شما بخواهید چنین استفاده‌ای کنید. می‌گوید که؛ دعوا و اختلاف می‌کنید، تو مرد «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» ، تو با آن‌ها رفتار خوب داشته باشد «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ»، تو چون دست بالا را داری، چون دست تو بالا هست، تو باید کوتاه بیایی.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید