در دوازدهمین نشست کاربست هوش مصنوعی، به مثابه روش تدوین نظام مسائل فقه های معاصر عنوان شد:

حجت‌الاسلام و المسلمین سعید صراف زاده عضو شورای سیاستگذاری ستاد راهبری فنآوریهای هوشمند حوزه های علمیه، سی اردیبهشت ماه در دوازدهمین نشست علمی «کاربست هوش مصنوعی، به مثابه روش تدوین نظام مسائل فقه های معاصر» که از سوی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد، با بیان اینکه در هوش مصنوعی با روش هایی مواجه هستیم که هوش مصنوعی از آن روش ها استفاده می کند بیان کرد: روش تدوین ساختارهای ارتباطی میان مفاهیم در هوش مصنوعی از بیشترین ارتباطات با نظام مسائل در فقه معاصر برخوردار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین صراف زاده با بیان اینکه اگر ما به هوش مصنوعی توجه نکنیم لاجرم مجبور به بازی در زمین دشمن خواهیم بود عنوان کرد: برای تسلط بر این امر توجه به زیر بناهای هوش مصنوعی از جمله زیر بناهای منطقی لازم اند.

وی افزود: الگوریتم ها یک سری فعالیت های گام به گام کاملا تعریف شده اند که اگر ما بتوانیم وارد فضای الگوریتم بشویم و الگوی فرایندی کردن کارها را وارد اصول فقه کنیم تحول اساسی در این علم رخ خواهد داد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح تفتی مدیر علمی و راهبردی سایت ویکی شیعه بعنوان ناقد این نشست با بیان اینکه شما تعریف جدیدی از مساله ارائه کردید که باید دلیلش روشن شود گفت: تلقی همیشگی ما از مساله همان «قضیه» است اما شما مساله را «خصوص حکم، محمول و موضوع» پنداشته اید. دلیل این تلقی چیست؟

وی گفت: بنظرم الان هوش مصنوعی قابل اعتماد نیست و اتکاء بر او در چنین مساله خطیری خطرناک است.

گفتنی است نشست‌های «روش‌شناسی» یکشبنه‌ها در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار می‌شود.

رده‌های مرتبط