رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی، در نشست مشترک مجازی با رییس دانشکده فقه دانشگاه کوفه حضور به هم رساندند. در ابتدای این نشست آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی شهادت رییس محترم جمهور و جمعی از خدمتگذاران انقلاب اسلامی و نیز سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) را تسلیت گفتند و نقش پراهمیت حضرت امام(ره) را در اثرگذاری بر شیعیان ایران و عراق یادآور شدند. ایشان به تببین اهمیت انقلاب اسلامی پرداختند و نقش پراهمیت ایشان را در مسیر توجه به چالش های بشریت جهت ارایه پاسخ به آن ها ذیل ظرفیت های فقه معاصر یادآور شدند.

آیت‌ﷲ سیدمجتبی نورمفیدی در این دیدار، ضمن یادآوری این نکته که چندین دهه از عمر دانشگاه کوفه و دانشکده فقه آن می گذرد، این نکته را یادآور شدند که از ابتدا، هدف از تشکیل این دانشگاه ایجاد بستری برای بهره گیری از ظرفیت قابل توجه حوزه علمیه نجف به شیوه امروزین  بود. ایشان هم چنین خاطرنشان کردند که طی این سال ها، در ارتباط با مسائل نوپدید، کارهای خوبی در حوزه علمیه قم تحقق یافته است و مشخصا در عرصه های آموزشی و پژوهشی ما شاهد  تحولات قابل توجهی بوده ایم.

در توضیح جایگاه و کارکرد پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، استاد درس خارج حوزه علمیه قم به این مهم پرداختندکه این پژوهشگاه گام های مهمی برداشته است و از جمله در زمینه هایی هم چون تدوین ابواب فقه معاصر، تدوین نظام مسائل فقه معاصر و کوشش برای احصاء مسائل کاربردی آن قدم های قابل توجهی برداشته است. ریاست پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر افزودند که طرح های پژوهشی فراوانی در حوزه های مختلف مرتبط با فقه معاصر در این پژوهشگاه محل بحث و مطالعه واقع شده است.

ایشان هم چنین این نکته را تبیین نمودند که موسسات فعال در حوزه های علمیه قم و نجف، به دلیل وجود دغدغه علمی مشابه، می توانند تلاش های مشترکی را سامان دهند و مشخصا در زمینه تالیف و نگارش مباحث و مسائل مورد نیاز جامعه جهانی از منظر ظرفیت های فقه معاصر شیعه به همکاری مشترک بپردازند.

هم چنین بر اساس توضیحات ایشان یکی از کارهای مهم پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برای پاسخ دادن به تقاضای مجامع بین المللی غیر اسلامی ترجمه متون دانشی اسلامی و شیعی و تدوین دانشنامه فقه معاصر به زبان های بین المللی خصوصا انگلیسی بوده است. آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی، ضمن دعوت از رییس دانشکده فقه کوفه برای مسافرت به ایران، بر آغاز یک همکاری موثر با کمک گروه های مشترک و همچنین استفاده از ظرفیت شخصیت های برجسته علمی تاکید کردند و توضیح دادندکه چنین رویکردی میان موسسات و مراکز قم  و نجف می تواند به تعامل علمی هر چه بیش تر میان دو حوزه  علمیه بزرگ شیعه در قم و نجف کمک رساند.

طی این نشست هم چنین رییس محترم دانشکده فقه کوفه شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی آیت‌ﷲ رییسی و دیگر خدمتگذاران انقلاب اسلامی و نیز سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را تسلیت گفتند. ایشان ضمن استقبال از مباحث ارایه شده توسط ریاست پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، آمادگی دانشگاه کوفه را برای گسترش تعامل و ایجاد روندهای منجر به همکاری علمی ابراز داشتند.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید