نگاهی به جدیدترین مداخل دانشنامه فقه معاصر

حجاب اجباری به‌معنای الزام قانونی حفظ حجاب زنان از سوی حکومت اسلامی، از مباحث پرچالش فقهی است. پرسش‌های اصلی در این بحث عبارتند از: آیا حکومت می‌تواند زنان را ملزم به رعایت حجاب کند؟ دلایل فقهی موافق یا مخالف الزام حجاب کدام‌ است؟

یکی از مداخلی که به تازگی به قلم «محمد مهدی عمادی» در دانشنامه فقه معاصر منتشر شده است مدخل «حجاب اجباری» می باشد.

در بیان مساله این مدخل عنوان شده که وجوب پوشش برای زنان و مردان در برابر نامحرم از جمله مسائلی است که فقیهان شیعه و اهل‌سنت بر آن اتفاق‌نظر دارند.[۱] در مقابل، برخی با مناقشه در اصل وجوب پوشش سر و مو، یا خدشه در ادله اولیه در دلالت بر حجاب اجباری، یا تمسک به عناوین ثانویه، الزام حجاب را رد می کنند. برخی دیگر حجاب را مسئله‌ای فردی می‌دانند و از نظر برخی از مخالفان، در قرآن هم اشاره روشنی به موضوع الزام حجاب نشده است.[۲] با توسعه دایره موضوعاتی همچون حفظ حریم خصوصی، نسبت حاکمیت با حقوق شهروندی، مسئولیت‌های حکومت اسلامی در عصر مدرن، کنکاش در نصوص تعزیرات و امر و به معروف و نهی از منکر، جایگاه این مسئله در حیطه فقه معاصر روشن‌تر شده است.

در این مدخل به بررسی دیدگاه ها و دلایل «موافقان» و «مخالفان» ایده حجاب اجباری پرداخته شده است و در نهایت منابع مطالعاتی این بحث معرفی شده اند.

نگارنده در این مدخل، از دیدگاه های فقهای شیعه از متاخر و متقدم بهره برده و توانسته جمع آوری خوبی نسبت به نظرات فقها داشته باشد.

برای مطالعه این مدخل اینجا را بنگرید.

رده‌های مرتبط